آموزش رایگان سئو | چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم!؟ (۲۰۲۲)

زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه
آموزش رایگان سئو | چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم!؟ (۲۰۲۲)

آیا می خواهید همه چیز را درباره SEO یاد بگیرید!؟

خب اولین قدم که انتخاب مرجع مناسب برای آموزش سئو است را به درستی برداشتید! ما در این مقاله، سئو را از هرنظر مورد بررسی قرار میدهیم. بگذارید از همین ابتدا به سوال اساسی تان «سئو چیست؟» پاسخ بدهم: سئو درواقع یک هنر است؛ هنر متقاعد کردن موتورهای جستجو، که محتوای شما را به عنوان بهترین راه حل به کاربران توصیه کند. حالا برای شناخت و درک بهتر این هنر، تا انتهای وبلاگ آموزش سئو با آسازون همراه باشید! به جرات میتوانیم بگوییم که بعد از خواندن مطالب این سایت، هرآنچه که درباره سئو باید بدانید را یاد می گیرید.

سئو به ساده یعنی چه؟

به طور کلی سئو به معنای بهینه سازی موتورهای جست و جو است! یک نبرد بی پایان برای متقاعد کردن گوگل است، تا سایت شما را برای ارسال به جستجوگر در کلمات کلیدی خاص، ارزشمند بداند. اجازه دهید در قالب یک مثال سئو را بهتر برایتان توضیح دهیم. اکثر ما برای رفع نیاز ها و سوال هایمان، کلمات کلیدی خاصی را در گوگل سرچ می کنیم؛ مثلا «خرید سایت فروشگاهی آماده»

آموزش رایگان سئو

سایت های زیادی برای این کلمه کلیدی خاص محتوا تهیه کرده اند اما همه آنها به عنوان اولین انتخاب و در صفحه اول به شما نمایش داده نمی شوند. فکر می کنید قرار گرفتن به عنوان اولین انتخاب در گوگل، شانسی است؟! قطعا خیر؛ اصلا اینطور نیست. تنها راه رسیدن به صفحه اول گوگل، رعایت اصول همان سئویی است که قرار است در ادامه به شما توضیح دهیم.

سئو چگونه کار می کند؟

همه موتورهای جست و جو از فرایندی به نام خزیدن برای ارایه نتایج به شما استفاده می کنند. خزیدن به فرایندی گفته می شود که خزنده های موتور جستجو، برای بازدید از صفحات شناخته شده سایت، ارسال می شوند و اطلاعات لازم را استخراج می کنند؛ این فرایند به موتور جست و جو اجازه می دهد تا سایت را فهرست بندی کند. بعد از اینکه سایت در فهرست قرار می گیرد، به یک الگوریتم تحویل داده می شود تا داده های صفحات را با جستجو های کاربران مطابقت دهد.

با بررسی عواملی که در سئو تاثیر گذار است، موتور جست و جو تصمیم می گیرد که چه رتبه ای را به سایت مورد نظر بدهد! در ادامه مقاله آموزش SEO به طور کامل به بررسی الگوریتم های گوگل که درواقع مهم ترین موتور جست و جو به حساب می آید و همچنین عوامل تاثیر گذار در SEO خواهیم پرداخت.


اصول آموزش سئو

سئو یک فرایند پیچیده است که اگر آن را درست فرا بگیرید، می تواند خیلی ساده باشد! اصول و ترتیب مناسب برای آموزش SEO شامل یادگیری فرایند انتخاب و شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با پتانسیل ترافیک جستجوی خوب، ایجاد محتوای باکیفیت و بهینه سازی شده، اصول لینک های سازی داخلی و خارجی مناسب و مرتبط و در نهایت بررسی، اندازه گیری و آنالیز استراتژی اجرا شده می باشد. در ادامه وبلاگ به معرفی و بررسی همه موارد ذکر شده، خواهیم پرداخت.

یادگیری سئو چقدر زمان می خواهد؟

برای پاسخ به این سوال، ما از پاسخ رایج سئوکاران برای تقریباً هر مسئله SEO استفاده می کنیم؛ بستگی دارد!

در حالی که درک اصول اولیه سئو بیش از چند هفته طول نمی کشد، تسلط واقعی بر این رشته تا حد زیادی به تمرین بستگی دارد که ماه ها و یا حتی سال ها زمان نیاز می برد. نکته دیگر اینکه SEO همیشه در حال پیشرفت است؛ اگر می خواهید یک سئوکار حرفه ای شوید، همیشه باید درحال یادگیری باشید و با آخرین به روزرسانی ها، آزمایش ها و یافته ها همراه شوید.


چرا باید به سئو سایت اهمیت دهیم؟

تحقیقات نشان داده است که اکثر کاربران گوگل، بعد از سرچ، یکی از سایت های صفحه اول گوگل را برای پیدا کردن جواب شان انتخاب می کنند و اصلا به صفحات دیگر آن سر نمی زنند! به طور دقیق تر تحقیقات نشان داده اند که ۳۱٪ کاربران روی سایت اول، ۲۵٪ روی سایت دوم و ۱۸٪ آنها روی سایت سوم کلیک می کنند.

اگر سایت شما به درستی بهینه نشده باشد، هرچقدر هم محصولات و خدمات فوق العاده ای داشته باشید، فرصت ارایه خود به کاربران را نخواهید داشت؛ این بدان معنا است که افرادی که شما را نمی شناسند اما دنبال سایتی با مشخصات شما هستند، هرگز نمی توانند شما را پیدا کنند و درنتیجه شما حتی فرصت نمی کنید که به آنها نشان دهید، چرا از رقبا بهتر هستید.


اجزای تشکیل دهنده سئو

همانطور که گفتیم، درک و یادگیری سئو می تواند شما را به صدر جدول موتورهای جست وجو برساند! غول موتورهای جستجو (گوگل) تا به امروز الگوریتم دقیقی که برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند را معرفی نکرد و احتمالا قصد فاش کردن آن را هم ندارد. با این حال سال ها تلاش و فعالیت ما در حوزه سئو سایت، باعث شد که ما درک درستی از برخی عوامل موثر بر رتبه بندی صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) پیدا کنیم؛ تمامی این عوامل شامل سه بخش است که به آنها اجزا یا ستون های سئو هم می گویند.

سئو داخلی (On-Page SEO)

مجموعه کارهایی که در داخل سایت، برای جذب و نگهداری کاربر در وبسایت انجام می دهیم On Page SEO نام دارد. سئو داخلی شامل مواردی مانند انتشار محتواهای جذاب و متنوع (متنی، صوتی، تصویری) و یا لینک دهی های مناسب به صفحات دیگر سایت است.

سئو خارجی (Off-Page SEO)

گوگل برای تعیین اعتبار سایت ما، چک می کند که دیگر سایت ها از ما چه می گویند؛ بنابراین ما باید فرایندهایی را برای ارتقای رتبه در خارج از سایت خودتان انجام دهیم که به آن مجموعه کارها، سئو خارجی می گویند. بک لینک هایی که می توانید برای سایت خود تهیه کنید، بخش مهمی از Off Page SEO را شامل می شود.

سئو تکنیکال (Technical SEO)

تکنیکال سئو شامل مجموعه کارهایی است که برای راحت تر شدن فرایند اسکرول موتور های جستجو و خزنده ها انجام می شود. عموما سئو تکنیکال مربوط به طراحان سایت است؛ اما باید بگوییم که حتما سئوکار باید اطلاعات لازم را داشته باشد تا درصورت بروز مشکل، بتواند به طراح سایت اطلاع داده و مشکل را بر طرف کند.


اهداف سئو چیست؟

در کل هدف سئوی تکنیکال، داخلی و خارجی این است که سایت شما را برای کاربران و موتورهای جستجو، دوستانه و قابل اعتماد کنند. وقتی خزنده های موتورهای جستجو متوجه می شوند که سایت شما تجربه کاربری خوب و لذت بخشی را نصیب کاربران می کند، شانس شما را برای گرفتن رتبه خوب در جستجوهای مختلف، افزایش می دهند.

اهداف سئو

برای مثال فرض کنید که دو سایت داریم؛ سایت الف و سایت ب! سایت الف پاسخگو نیست، به این معنا که کاربران در استفاده از سایت الف دچار مشکل می شوند. در مقابل سایت ب واکنش گرا است، به این معنا که تجربه کاربری بهتری را برای کاربران به ارمغان می آورد. برای موتورهای جستجو تصمیم ساده ای است که کدام سایت باید رتبه بهتری داشته باشد. بله درست حدس زدید! سایت ب دوستانه تر است و در نتیجه رتبه بهتری نصیبش خواهد شود.

البته نحوه عملکرد موتورهای جستجو کمی پیچیده تر از این مثال است؛ درحقیقت امروزه موتورهای جستجو بیش از 200 عامل مختلف برای انتخاب نتایج جستجو استفاده می کنند؛ این بدان معناست که عناصر مختلف زیادی برای جایگذاری شما در نتایج جستجو تاثیر می گذارد.


چند مدل SEO داریم؟

گاوچران ها معمولا از کلاه سفید و سیاه برای متمایز کردن افراد خوب و بد از هم استفاده می کنند؛ همچین چیزی در SEO هم وجود دارد. به طور کلی ما ۳ نوع سئو (سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه) داریم که شیوه های درست و غلط سئو سایت را از هم جدا می کند؛ در بخش بعدی وبلاگ آموزش سئو، به بررسی هر ۳ نوع آن می پردازیم.

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید، شامل تاکتیک هایی است که با رعایت کامل قوانین موتورهای جستجو، برای بهبود رتبه بندی سایت در SERP انجام می شود.

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه، شامل تاکتیک هایی است که امکان دارد در زمان کوتاه، رتبه SERP بالاتری برای یک سایت کسب کنند، اما غیراخلاقی بوده و دستورالعمل های موتور جستجو را نقض می کنند.

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری، روشی بین سئو کلاه سیاه و کلاه سفید است؛ در این روش نه به اندازه کلاه سیاه از قانون سرپیچی می شود و نه به اندازه کلاه سفید، همه چیز تابع قوانین است.


نقش محتوا در سئو

اهمیت و نقش محتوا در SEO به قدری بالا است که بیل گیتس در سال ۱۹۹۶ در یکی از وبلاگ های مایکروسافت گفته: «محتوا پادشاه است.» و تا به امروز کسی نتوانسته خلاف آن را ثابت کند. بدون محتوا موتورهای جستجو اطلاعات کافی برای فهرست بندی صحیح صفحات شما پیدا نخواهند. در حقیقت محتوا هم در جذب موتورهای جستجو موثر است و هم در ارتباط شما با بازدید کنندگان سایت!

البته توجه داشته باشید که محتوایی می تواند برای سئو سایت شما مناسب باشد که طبق اصول سئو نوشته شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محتوای سئو شده، پیشنهاد می کنیم که وبلاگ «چطور یک محتوای خوب بنویسیم؟» را مطالعه بفرمایید.

نقش محتوا در سئو

انواع محتوا در سئو

  • متن
  • ویدیو
  • صوت
  • تصویر



شرکت سئو چیست؟

همانطور که متوجه شدید، سئو کار آسانی نیست! اگرچه غیرممکن نیست که سایت شما بدون خدمات سئو حرفه ای به موفقیت برسد، اما اگر از خدمات سئو حرفه ای استفاده کنید، به احتمال زیاد سایت شما موفق خواهد شد. یک شرکت SEO معتبر میداند چگونه سایت شما را بدون پرداخت هزینه تبلیغات گران قیمت در صفحه اول Google برساند. شرکت سئو، سایت شما را با محتوای باکیفیت و مرتبط با تجارت شما بهینه می کند؛ این روش آزمایش شده و اثبات شده برای به دست آوردن ترافیک ارگانیک، به سایت شما بسیار کمک خواهد.

البته SEO بسیار فراتر از این است که فقط از داشتن کلمات کلیدی خوب یا حتی محتوای خوب اطمینان حاصل کنید. حقیقت این است که سئو یک کار مستمر است و اگر می خواهید سایت شما موفق شود، بهتر است سایتتان را به شرکتی بسپارید که دانش حرفه ای و وقت کافی را برای وبسایتتان بگذارند.

مزایای شرکت SEO

  1. تجربه کاربری روان تر
  2. ​مدیریت زمان در سئو
  3. مشاوره حرفه ای درباره سئو
  4. نتایج برتر در کلمات کلیدی مختلف

پیشنهاد ویژه: ما در آسازون این افتخار را داشتیم که سئو سایت شرکت ها و کسب و کار های مختلفی را انجام دهیم و در رساندن آنها به صفحه اول گوگل و فروش بیشتر سهیم باشیم! درصورت تمایل به ثبت سفارش خدمات سئو برای سایتتان، می توانید به صفحه تعرفه سئو آسازون مراجعه فرمایید.


سوالات متداول درباره آموزش رایگان سئو

مهم ترین عامل سئو چیست؟

هیچ عامل طلایی ای در سئو وجود ندارد که از سایر عوامل برتر باشد؛ تمامی عواملی که در مقاله آموزش رایگان سئو توضیح دادیم به یک اندازه در سئو سایت دارای اهمیت است.

آیا طول محتوا در سئو اهمیت دارد؟

بله، طول محتوا در سئو اهمیت دارد اما نمیتوان مقدار مشخصی برای آن تعیین کرد. البته باید توجه داشت که یک محتوای طولانی بی کیفیت از یک محتوای کوتاه و شگفت انگیز، برتر نیست.

مدت زمان کار SEO چقدر است؟

بسته به استراتژی های شما، مدت زمان سئو سایت، متغیر خواهد بود.


نتیجه گیری

همانطور که متوجه شدید، موارد زیادی برای یادگیری سئو وجود دارد. اما با توجه به این که SEO چقدر میتواند ترافیک هدفمند به همراه داشته باشد، ارزش صرف وقت و تلاش زیاد را دارد؛ بنابراین توصیه می کنم با اصول اولیه شروع کنید؛ مطمئن شوید موتورهای جستجو می توانند به طور کامل سایت شما را بررسی کنند. سپس شروع به ایجاد محتوای بهینه سازی شده برای کلمات کلیدی کنید و سرانجام استراتژی های دریافت بک لینک را بچینید. این سه مرحله پایه و اساس SEO است؛ وقتی احساس کردید که بر آنها تسلط دارید، به دنبال یادگیری و استفاده از موارد پیشرفته تری باشید.

امیدوارم از خواندن وبلاگ آموزش رایگان سئو، بهره و لذتی که باید را برده باشید! ما در این مقاله سعی کردیم سئو را به طور کامل برایتان شرح دهیم. در صورت وجود سوال درباره یادگیری سئو و راه های رسیدن به صفحه اول گوگل داشتید، حتما از بخش نظرات با ما درمیان بگذارید؛ کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو خواهند بود.

مطالب مشابه:
خدمات سئو سایت در رشت + مشاوره رایگان
1 سال پیش

خدمات سئو سایت در رشت + مشاوره رایگان

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
معرفی ۵ سایت دانلود عکس رایگان برای تولیدمحتوا
1 سال پیش

معرفی ۵ سایت دانلود عکس رایگان برای تولیدمحتوا

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
7 ایده ناب برای تولید محتوا بدون چهره
1 سال پیش

7 ایده ناب برای تولید محتوا بدون چهره

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
متا دیسکریپشن چیست؟! تاثیر آن بر سئو سایت
1 سال پیش

متا دیسکریپشن چیست؟! تاثیر آن بر سئو سایت

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
۳+ نکته برای بهبود سئو سایت
1 سال پیش

۳+ نکته برای بهبود سئو سایت

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
چک لیست سئو سایت فروشگاهی (آپدیت ۲۰۲۲)
1 سال پیش

چک لیست سئو سایت فروشگاهی (آپدیت ۲۰۲۲)

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
اهمیت تولید محتوا سایت | نکاتی که باید به خاطر بسپارید!
2 سال پیش

اهمیت تولید محتوا سایت | نکاتی که باید به خاطر بسپارید!

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
8 تکنیک در نوشتن توضیحات محصول (جهت فروش بیشتر)
2 سال پیش

8 تکنیک در نوشتن توضیحات محصول (جهت فروش بیشتر)

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
چطور یک محتوای خوب بنویسم؟
2 سال پیش

چطور یک محتوای خوب بنویسم؟

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

نظرات شما:

نظر دهید